Nikon Imaging | България | Европа

ДЕЙВИД ЯРОУ

Дива природа и изящни изкуства

С помощта на Nikon D850 и фиксираните обективи NIKKOR Дейвид представя две различни страни на Кения, като противопоставя красивите слонове на Амбосели, известни с дългите си бивни, и внимателно режисираните изображения на членове на банди, заснети в Дандора, Найроби – дом на едно от най-големите сметища в света.

За специалния проект

Европейският посланик на Nikon и фотограф на изящни изкуства Дейвид Яроу (David Yarrow) улавя дивото лице на Кения – от живота на улицата в оживената столица Найроби до дивата природа в Националния парк Амбосели.

В: Защо избра Кения като място за специалния си проект?

Исках да посетя Кения, защото я познавам добре, особено Амбосели, където съм прекарал много време през кариерата си. Смятам, че да работиш на място, където се чувстваш комфортно и уверено, наистина улеснява планирането и логистиката за подобен проект – още преди да извадиш фотоапарата. Амбосели е любимото ми (и най-доброто) място в света за снимане на слонове. Това е един непринуден, естествен амфитеатър, където живеят над 2000 слона – някои от най-големите в света, – и безспорно съм правил някои от любимите си изображения на това специално място. Дандора в Найроби предлага нещо различно и подхожда идеално на другия ми фотографски стил – режисирани сцени на места, които понякога са толкова далеч от ежедневието ни. Планината от боклуци в Дандора, простираща се на 30 акра, предложи една напълно уникална обстановка и истинско визуално предизвикателство.

В: Каква е връзката между тези две места и заснетите от теб изображения?

Снимането на дивата природа не е моя специалност и идеята да се справя с две предизвикателства за една седмица показва двете страни на фотографската ми личност.

Една държава, разстояние от 500 км, режисирани или естествени, тези снимки ясно показват това, което ме мотивира – а именно да разкрия връзката между човека и дивата природа и да се опитам да я представя в различни обстановки.

Да, получените изображения са планирани различно и са на различни места, но ги свързват няколко неща: композицията, основана на поведението, възможността да избирам какво да включа и какво не и най-важното – стремежът да покажа две невероятни страни на тази държава. Когато чуят за Кения, толкова много хора се сещат за изключителните ѝ дива природа и национални паркове, но Найроби е нещо различно – там все още има толкова много места, където насилнически банди защитават териториите си, а градът, особено Дандора, продължава да се бори с отпадъците и екологичните проблеми. Исках тези градски изображения да въздействат също толкова силно, колкото кадрите на слоновете.

Garden of Eden.
Изображението е заснето с Nikon D850 | 1/500 сек | f/7,1 105 мм | ISO 250 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

В: По какво се различава режисираната фотография от снимането на обекти в естествената им среда?

Обичам да избирам места, каквито зрителят никога не е виждал преди – независимо дали ще е призрачен град в щата Монтана, или място, където се е водила гражданска война, като Судан. Или в този случай Найроби, където има места, в които хората преживяват трудни времена. Това е един съвсем различен когнитивен процес в сравнение с фотографията на дивата природа, при която често основното е да се пласираш възможно най-добре, за да правиш снимки на случващото се. При нея няма как да следваш сценарий, тъй като, ако животното не иска да съдейства, не можеш да направиш нищо. При режисираната фотография имаш ясна представа какъв трябва да бъде резултатът. Тя ти дава много по-голям контрол, но също така е истинско изпитание за възможностите ти като фотограф. Композицията е изцяло в твоите ръце и това ми харесва.

В: Как се подготви за проект с такъв размер и мащаб?

Етапът на планиране и проучване за проекта е изключително важен. Направете си „домашната работа“ и работете с местни хора, които ще могат да ви помогнат да стигнете до желаните труднодостъпни места. За щастие, познавах районите на Кения много добре и знаех, че равнинният ландшафт ще способства за заснемането на драматични кадри с ясен фон. Също така трябва да разполагате със страхотен екип от хора, които да ви улесняват максимално. Много фотографи погрешно смятат, че вълнението, породено от специалното място, на което отиват, е достатъчно, но когато пристигнат там, нямат план какво точно да правят. За щастие, в Кения имахме фантастичен екип, който ми помогна да се подготвя психически и визуално и се свърза предварително с правилните хора, за да гарантира безопасността ни.

В: Как успя да намериш гигантския африкански слон в Амбосели?

Освен, че е дом на великолепни стада от слонове, тази част от Кения е обитавана от няколко от най-големите и най-застрашени слонове в света, известни с дългите си бивни. За съжаление, на свобода живеят само 22 от тези красиви същества, чиито бивни са толкова дълги, че стигат до земята.

Бях посещавал тази част на света и преди, за да снимам тези забележителни животни, и знаех, че има голяма вероятност отново да видя най-големия слон там. Казва се Тим и когато го видите, осъзнавате, че никога няма да снимате нищо подобно. Разбира се, докато бяхме на земята, трябваше да внимаваме да не раздразним Тим в естествената му среда. В случая ми помогнаха опитът и пазачите в резервата. Просто го наблюдавахме, вместо да го принуждаваме да прави нещо или да се бъркаме в режима му.

Факт е, че полученото изображение – фронтален изглед на слона в пълната му слава, разкриващ всяка гънка по кожата му, амбицията и интелигентността в очите му и красивите бивни, които гордо носи – е точно това, което исках да заснема.

Отляво: Colossus. Изображението е заснето с Nikon D850 | 1/1250 сек | f/8 200 мм | ISO 200 | AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II
Отдясно: The Walk of Life. Изображението е заснето с Nikon D850 | 1/1600 сек | f/5 400 мм | ISO 160 | AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR

В: Какво оборудване използва за снимките?

Какъвто и обектив да използваш, за да снимаш слон, ако си седнал в кола, всеки който разбира от фотоапарати или знае какви са възможностите на оборудването ти, ще разбере, че снимката е направена от изкуствена позиция в автомобил. Затова, за да уловиш величието на един слон в пълната му слава, трябва да снимаш от земята. Можеш да го направиш, като легнеш под колата (трудно е, но си защитен), да използваш дистанционно управление (в зависимост от времето) или да снимаш от възможно най-близкото безопасно разстояние – предпочитаният от мен метод за тази сесия. Тъй като вече имах опит с Тим, бях уверен и разбирах поведението му достатъчно добре, за да се приближа на около 20 – 25 метра. Предвид колко близо бях, нямах нужда от по-дълъг обектив от AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II, който се отличава с изключителна острота, или AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED – два невероятни фиксирани обектива на Nikon със здрава рамка. Почти винаги избирам фиксирани обективи за проекти като този.

Що се отнася до тялото на фотоапарата, исках да снимам Тим тих и спокоен, какъвто е по принцип, а не непременно, докато тича наоколо. Това означаваше, че нямам нужда от голям брой кадри в секунда, а по-скоро от много висока разделителна способност. Фотоапаратът Nikon D850 бе идеален за целта. Това означава също, че ако искаш да отпечаташ снимката, за да я покажеш в реални размери (което възнамерявам да направя), качеството на изображението ще бъде толкова добро, колкото и на компютърния екран.

За профила на заместник-лейтенанта на бандата използвах AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G. Той има въздействащо, зловещо лице и портретните възможности на 35-милиметровия широкоъгълен обектив ми помогнаха да го уловя идеално.

The Debt Collector.
Nikon D850 | 1/200 сек | f/3,5 35 мм | ISO 500 | AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

В: Как се подготви за снимките в Найроби?

Дандора в Найроби е много трудно място за снимане. Там се намира едно от най-големите сметища в света. Химическите отпадъци са толкова много, че трябваше да носим маски. За съжаление, жителите на предградието са засегнати от опасностите за здравето, причинявани от това бунище.

В района също има много престъпни банди и още преди пътуването знаех, че искам да представя някои техни членове. Свързахме се със заместник-лейтенанта на бандата предварително, за да се уверим, че иска да участва. С оглед на необичайното местоположение исках да създам нещо от библейска величина. Целта не бе да заснемем нечий портрет на фона на западнала част от Найроби – а да покажем нещо, провокиращо мисълта. За да постигнем желания ефект, създадохме и използвахме стълба, чрез която да придадем височина на кадъра. Това изображение е олицетворение на визуалния контраст – много стилни, стройни мъже в черни костюми на фона на сметището.

Dandora.
Nikon D850 | 1/2000 сек | f/10 105 мм | ISO 500 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

В: Какви предизвикателства срещна по време на специалния проект?

Бил съм в Амбосели около 25 пъти в различно време на годината. Неочаквано големите количества дъжд направиха пътуването особено трудно и честно казано, не бях много подготвен за това. Теренът беше подгизнал, достъпът стана труден (всъщност затънахме няколко пъти), което усложни предвиждането и откриването на местонахождението на различните видове слонове (обикновено са там, където няма вода). Друго предизвикателство бе светлината.

Една черно-бяла снимка трябва да бъде като пиано – то има 88 клавиша и най-добрите пианисти използват всеки от тях. Черно-бялата снимка трябва преминава от облачно бяло в наситено черно и да обхваща всички нюанси между тях.

Това е трудно, когато светлината е „плоска“, а светлината по време на това пътуване създаваше проблеми, особено в Дандора. Никой фотограф не иска да бъде ограничаван до „средата на клавишите“, но аз доста често бях, което направи идеалната снимка още по-трудно постижима. Разбира се, никоя фотосесия не протича безпроблемно и това пътуване определено показва колко важно е да се приспособяваме към обстоятелствата и да реагираме спонтанно.

В: Какво означава за теб възможността да работиш по проект като този с Nikon?

Винаги съм смятал, че да бъда фотограф е голям късмет, и съм благодарен, че Nikon е с мен на всяка крачка от моята кариера. Всеки проект е важен, но този е символ на близката ми връзка с марката, фотоапаратите и обективите й, през които гледам почти всеки ден и които ми позволиха да заснема някои решаващи за кариерата ми изображения. Надявам се този проект да вдъхнови други хора да осъществят мечтаните си проекти, да си поставят високи цели относно качеството и неповторимостта на кадрите си и да пътуват възможно най-много, за да виждат невероятни и неочаквани неща.

Запознайте се с другите посланици на Nikon