Nikon Imaging | България | Европа

Ценни съвети за заснемане на красиви залези

Залезите са едни от най-популярните обекти за снимане и чудесното при тях е, че не свършват бързо. Дори след като слънцето се потопи под линията на хоризонта, вечерното сияние на здрача, което озарява небето още около 20 минути, може да осигури наистина красиви снимки. Изпробвайте нашите съвети, за да се възползвате максимално от тези магически моменти.

©Нийл Фрийман | Nikon School

• Удобен начин да предусетите обещаващ залез е да огледате облаците: високите облаци с неравни краища и с големи пространства между тях са идеални, тъй като всеки отделен облак ще улови малка част от светлината, ще я оцвети и ще създаде приятна за гледане сцена. Слоестите облаци не са добър знак! Друг признак на чудесен залез често е дъждовният ден – ако залязващото слънце започне да пробива дъждовните облаци, може би сте на път да направите хубава снимка.

• При всяка снимка на залез трябва да реагирате бързо – ще разполагате може би с 20 минути за действие, а две снимки, направени през интервал от една минута, може да се различават значително една от друга поради начина, по който светлината се отразява от различните неща, и поради промяната на интензитета й. Най-важното е да направите настройките предварително, защото, ако си губите времето с опорите на статива, има вероятност да изпуснете най-хубавото от залеза.

• За да направите наистина въздействащи, драматични изображения на залези, обикновено ще се нуждаете не само от залез – необходими са ви обекти на преден план в кадъра, независимо от това дали са форми, сенки, детайли или текстури, а облаците и птиците в небето също могат да спомогнат за добавяне на дълбочина и за вдъхване на живот на сцената.

• Обикновено ще използвате експозиция от над една секунда (ако слънцето вече се е спуснало под хоризонта), така че ще искате да избегнете по възможност заклащането на фотоапарата, което означава да използвате статив и кабел за освобождаване на затвора или самоснимачката на фотоапарата. С отслабването на светлината ще установите, че ви трябват все по-бавни скорости на затвора. Преглеждайте снимките на екрана и посредством хистограмата (вижте по-долу), като увеличите времето за експозиция при следващата снимка, ако е необходимо. Ако използвате детайли във вид на силуети на преден план обаче, увеличете скоростта на затвора, но не прекалявайте с броя на тези детайли, защото, ако са твърде много, може да внесат твърде много чернота в изображението.

• Докато слънцето е все още на небето, задайте приоритет на диафрагмата (режим A на фотоапарата) и автоматична настройка на ISO, ако снимате от ръка, и фотоапаратът след това ще извършва балансирана експозиция вместо вас в съответствие с отслабващата светлина от небето. При залез слънце, когато светлината се променя доста бързо, ако използвате ръчния режим (режим М), ще трябва непрекъснато да регулирате настройките на фотоапарата, за да поддържате добра експозиция, и това намалява времето, с което разполагате, за да прецените светлината и композицията за изображението. Ако ви трябва по-бавна скорост на затвора, можете да използвате филтър с неутрална плътност или да изберете по-малка диафрагма, т.е. f/11 или f/16. Ниска стойност на ISO от 64 или 100 също ще позволи създаването на по-висококачествено изображение и по-бавни скорости на затвора.

По време на полумрака или „синия час“ и след като слънцето се е скрило, ако все още снимате в режим с приоритет на диафрагмата, може да опитате да използвате функцията за компенсация на експозицията във фотоапарата, за да настроите фино експозицията, така че със сигурност да е правилна. От друга страна, за пълен контрол върху експозицията, превключването към ръчен режим (режим М) ще ви осигури още повече контрол върху настройките за скоростта на затвора и за диафрагмата.

За да сте сигурни, че ще получите кристално ясни снимки в условия на слаба осветеност, можете да изберете да използвате автоматично или ръчно фокусиране. При автоматично фокусиране в ситуация със слаба светлина използването на централната точка за фокусиране ще ви позволи да фокусирате по-бързо. Ако все още срещате трудности при фокусирането, превключете на ръчно фокусиране на обектива и тялото на фотоапарата, активирайте Live view и използвайте сензорния екран или бутона със знак плюс, за да увеличите изображението на LCD дисплея, след което въртете пръстена за ръчно фокусиране на обектива, докато обектът стане кристално ясен. Трета възможност е да фокусирате предварително обектива върху обекта, докато все още е светло, и да заключите фокуса.

• Ако искате да включите светлини в сцена, снимана по здрач, например осветени сгради или улични лампи, внимавайте с измерването – слабата светлина може да излъже измервателния уред да настрои по-дълго време за експозиция, за да се осветлят голямата част от тъмните участъци в сцената, но това ще доведе до преекспониране и „изгаряне“ на осветените части. За да управлявате този процес, използвайте компенсация на експозицията – вероятно ще са ви необходими няколко стопа на недоекспониране, ако по-голямата част от сцената е тъмна. Лекото недоекспониране при сцени на залези ще усили и цветовете.

• Уверете се, че настройките ви са правилни, като проверите не само изображението на LCD дисплея, но и хистограмата. Хистограмата представлява графично представяне на гамата от тонове в една снимка – моментен анализ на снимката, която току-що сте направили – като от хистограмата за снимка на залез ще разберете веднага дали преекспонирате и дали ще получите „изгорени“ силно осветени елементи. Потърсете отрязък със силно осветени елементи – много голяма концентрация на назъбени пикове в дясната страна на хистограмата. Ако слънцето се вижда на снимката, има вероятност някои силно осветени елементи да бъдат отрязани, но в повечето случаи всичко ще бъде наред, докато кривата на хистограмата е към центъра на графиката.

• Повечето от горните съвети важат и ако снимате филм за залеза. Ако снимате директно залязващото слънце, внимавайте за отблясъците в обектива, които изсветляват детайлите. Можете да се справите с този проблем, като изберете по-малка диафрагма, за да се пропусне по-малко светлина и сцената да се затъмни, или като използвате поляризиран филтър, за да блокирате излишната светлина, или дифузиращ филтър, за да я разсеете. Друг подход е да не снимате самото слънце, а вместо него да се концентрирате върху пейзажа, осветен от гаснещите му лъчи (това върши работа и при неподвижни изображения). За да си осигурите повече опции, когато редактирате, опитайте се да уловите възможно най-много от двата типа сцена, докато все още има светлина.

Шест бързи съвета

1. Винаги записвайте снимките като RAW (NEF) файлове, така че да имате възможно най-много информация в изображението, за да можете да работите с нея при последващата обработка.

2. Изберете баланс на бялото „дневна светлина“ или „сянка“, така че да можете да уловите смрачаващото се небе като дълбок син цвят, а всички светлини от лампи с нажежаема жичка като топло жълто-оранжево, но ако снимате във формат RAW, ще можете по-късно да коригирате на компютъра си всички проблеми с баланса на бялото.

3. Общо основно правило: Слънцето е на небето? Приоритет на диафрагмата. Слънцето вече е залязло? Ръчна експозиция.

4. Снимането на слънцето със светкавица може да изглежда прекалено, но можете да постигнете по-естествен изглед, като поставите волфрамов или затоплящ филтър на светкавицата.

5. Използвайте неутрален (ND) градиентен филтър, чиято линия на преход е подравнена с хоризонта, за да се балансира контрастът между яркото небе, осветено от залеза, и по-тъмния преден план.

6. Ако не сте нощна птица, снимайте залези през есента и през зимата, когато през по-късите дни той може да настъпи още в 15:30 ч. в Европа, в зависимост от това колко на север се намирате (колкото по на север отивате, толкова по-рано залязва зимното слънце).

Основната статия и снимките са предоставени от Нийл Фрийман.