Nikon Imaging | България | Европа

Как да заснемате по-добри портрети

Разберете кои са елементите на добрата портретна снимка

Не може да е толкова трудно, нали? Приятелят/приятелката/съпругът/съпругата/детето ви ви моли да му/й направите снимка. Вие разполагате с хубав цифров фотоапарат, така че го грабвате и правите снимката. Но не сте доволни от резултата и не знаете защо. Снимката е на фокус и с правилна експозиция, затова се чудите какво не е наред. Току-що научихте, че за да направите добър портрет, е необходимо нещо повече от избор на подходящи технически параметри.

Най-напред помислете малко за фона. Той не трябва да отвлича вниманието от обекта. Едноцветна стена, тъмнозелени листа – всичко, което е семпло (без силно изразени линии или шарки), е подходящо. Няма нищо по-лошо от линия, стълб или клон, които сякаш излизат от главата на обекта.

© Гари Смол

D800, обектив AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 сек, f/6,3, ISO 100, приоритет на затвора, матрично измерване, запълваща светкавица.

На тази снимка има уличен стълб, който сякаш „излиза“ от главата на обекта.

© Гари Смол

D800, обектив AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 сек, f/4, ISO 100, приоритет на затвора, матрично измерване, запълваща светкавица.

На тази снимка се преместихме само с няколко стъпки – вече няма стълбове – и тя се получи много по-добре.

Вземете под внимание фона

Ако снимате някого на ярък фон, най-вероятно ще се получи силует. Причината е, че яркостта отзад може да накара фотоапарата да не експонира достатъчно обекта, което ще го направи да изглежда тъмен. За да противодействате на това, можете да отворите вградената светкавица на вашия D-SLR фотоапарат на Nikon или да включите функцията за светкавица в цифровия си фотоапарат COOLPIX или Nikon 1. Въпреки че ще успете да добавите светлина към лицето, проблемът с яркия фон ще остане. 

Всеки D-SLR и COOLPIX фотоапарат на Nikon има възможност за компенсация на експозицията. Преекспонирайте с едно или две f-числа или скорости на затвора, за да компенсирате яркостта на фона. Ако резултатите все още не са такива, каквито искате, опитайте с друг фон – за предпочитане е той да бъде по-тъмен от обекта.

Не забравяйте, че най-важното в снимката е обектът. Не снимайте всичко, което е около него. Приближете се физически или с помощта на телефото или вариообектив. Изолирайте обекта си на този семпъл фон, който сте намерили. Главите на хората са ориентирани вертикално, затова ги снимайте по този начин. Хоризонталните портрети могат да изглеждат тромаво.

© Гари Смол

D800, обектив AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/250 сек, f/2,8, ISO 100, приоритет на диафрагмата, матрично измерване, вградена изскачаща запълваща светкавица.

Композицията на този портрет въобще не е интересна. Обектът седи на фона на тухлена стена, центриран в кадъра, с много излишно пространство наоколо, което не допринася за подобряване на изображението.

© Гари Смол

D800, обектив AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/125 сек, f/5, ISO 100, приоритет на диафрагмата, матрично измерване, вградена изскачаща запълваща светкавица.

На тази снимка помолихме обекта да се облегне на стената и да се обърне с лице към фотоапарата. Също така изрязахме плътно снимката, като вертикал, за по-интересен вид. Тухлената стена сега става динамичен елемент от композицията.

Помислете за стила

Следващата стъпка е да обърнете внимание на облеклото на обекта. Едноцветните дрехи са добри за портрети, предимно защото не отвличат вниманието. Ярките шарки крещят: „Виж нас, не гледай към лицето“.

© Гари Смол

D300, обектив AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 сек, f/3,5, ISO 200, приоритет на диафрагмата, матрично измерване, осветяване от вградената изскачаща светкавица на фотоапарата.

На това изображение обектът не само че носи риза на шарки, но и седи до рафт, отрупан с различни предмети (отляво), докато отвесните щори се опират до другото му рамо.

© Гари Смол

D300, обектив AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 сек, f/3,8, ISO 200, приоритет на диафрагмата, матрично измерване, SB-900, отразена от тавана с рефлектор, който хвърля светлина към обекта.

На това изображение помолихме обекта да се премести, така че отвесните щори да станат фон. Помолихме го също да облече едноцветна блуза. И чрез увеличение за по-плътно изрязване отстранихме останалите неща, които отвличат вниманието. Отразената от тавана светлина осигурява меко осветяване за изображението.

Удачни ъгли на снимане

И накрая: освен ако не правите снимки на арестант за местното полицейско управление, не снимайте обекта си фронтално. Накарайте го да извърти малко тялото си (на около 45 градуса спрямо вас) и да обърне главата си с лице към вас. Това е по-приятна и по-удачна поза, която помага също така обектът да изглежда по-строен.

© Гари Смол

D800, обектив AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 сек, f/4, ISO 400, приоритет на диафрагмата, матрично измерване, светкавица SB-900, директна светкавица. 

На тази снимка имахме няколко проблема. Първо, с директна светкавица към обекта се получава рязка сянка върху фона.

Второ, фонът е малко разхвърлян – виждат се части от рамките на картините отстрани, таванът отгоре и кушетката в долната част на кадъра. И накрая, изпънатата поза не е удачна.

© Гари Смол

D800, обектив AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 сек, f/4, ISO 400, приоритет на диафрагмата, матрично измерване, светкавица SB-900, отразена светкавица.

Създадохме приятно изображение, като увеличихме кадъра, за да изолираме обекта. Фонът вече не отвлича вниманието. Чрез отразяване на светкавицата от тавана светлината стана мека (без резки сенки, които отвличат вниманието от изображението).

И накрая, вместо обектът да стои перпендикулярно на фотоапарата, го помолихме да застане под ъгъл, като обърне глава към фотоапарата и скръсти ръце.

Основната статия и снимките са предоставени от Гари Смол.