Nikon Imaging | България | Европа

Как се снимат насекоми и други малки същества

В света живеят над един милион известни вида насекоми и много от тези миниатюрни същества са точно пред вратата на дома ви. Между другото насекомите са тип членестоноги. За да бъде класифицирано като насекомо, животното трябва да има сегментирано тяло, шест крака, две антени, фасетъчни очи и в някои случаи крила. Други същества, като например паяците и скорпионите, също са членестоноги, но не се числят към насекомите. Снимането на насекоми и други малки същества може да е много забавно. Трябва само да се решите да отидете до задния двор на дома си, за да откриете напълно нов свят за снимане в близък план или макро фотография.

Няколко бързи съвета относно макро фотографията:

Първото основно правило на снимането в близък план е да се приближите до обекта. Фотографията на насекоми изисква макро обектив, който ще ви позволи да фокусирате обекта много близо. Макро обективът (Nikon нарича тези обективи Micro-NIKKOR) ви дава възможност да снимате обектите си в почти реален размер.

Също така можете да използвате статив, за да стабилизирате фотоапарата, особено когато използвате телефото обектив или бавна скорост на затвора. При работа с фотоапарат върху статив използването на кабел за задействане на спусъка е идеалният начин на снимане. Някои фотографи предпочитат допълнително да заключат огледалото на D-SLR фотоапарата си, преди да задействат затвора. Това намалява още повече възможността за движение. Ако нямате кабел за задействане на спусъка, можете вместо това да използвате самоснимачката на фотоапарата.

В зависимост от това колко можете да се приближите, ще имате възможност да запълните кадъра с цялото тяло на насекомото или части от него, като например главата и антените. Внимавайте да не ви ужили.

Насекомите имат очарователни тела и една от целите на фотографията на природата в близък план е да разкрие цялото многообразие от цветове и детайли на техния живот. При добрата макро фотография фотоапаратът фокусира очите, краката и телата на тези буболечки и миниатюрния им свят. Снимането на паяк в неговата паяжина например разказва по-интересна история.

Цветът на фона играе важна роля в композицията. Ако обектът е с тъмен цвят, каквито са повечето насекоми, по-светлият, разфокусиран фон ще го накара да се открои от околната среда и ще насочи вниманието на зрителите върху него.

Техниката за открояване на насекомото от фона се постига чрез използване на малка дълбочина на рязкост. Дълбочината на рязкост се дефинира като областта пред и зад обекта, която е на фокус. Дълбочината на рязкост се определя от настройката на диафрагмата. Малките f-числа, като f/2,8, ще осигурят малка дълбочина на рязкост, която поставя фокуса точно върху обекта, докато фонът излиза от фокус.

Друга техника, която използват фотографите, снимащи природата, е да разположат фотоапарата си така, че силно осветен обект да бъде заснет на тъмен фон. Експозицията на добре осветен обект на пълна дневна светлина например или със запълваща светкавица ще доведе до недоекспониране на тъмния фон, който ще изглежда почти черен. Този ефект създава черен, равномерен фон, който кара обекта да се открои.

Но ако обектът и фонът са еднакво ярко осветени, може да е трудно насекомото да се разграничи от околната среда. Поставянето на обикновен предмет, като например парче плат или хартия, зад обекта може да послужи като подвижен студиен фон, който изолира насекомото на едноцветен фон и го откроява от околната среда.

Насекомите са по-подвижни в топло време: снимайте ги рано сутринта или вечерта, когато е по-хладно, и те ще се движат по-бавно. Наличната светлина в тези часове на деня е също и по-благоприятна за снимки.

© Кристина Курцке

D3S, AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED, 1/1000s, f/5,6, ISO 200, ръчен, матрично измерване.

© Кристина Курцке

D3S, AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED, 1/1000s, f/5,6, ISO 200, ръчен, матрично измерване. Това е същата снимка на пчелата върху цветето, която е показана отляво, но изрязана. Макар че е чудесно изображението да се композира изцяло във фотоапарата, не забравяйте, че винаги можете да го изрежете или да експериментирате по други начини на компютъра.

Чрез запазване на простотата на изображенията в близък план, както и по принцип във фотографията, можете да получите най-впечатляващите и красиви резултати. Търпението и постоянството ще се отплатят. Подходящата дълбочина на рязкост и изолирането на обекта са двете неща, които трябва да запомните, за да правите чудесни макро снимки.