Nikon Imaging | България | Европа

Боке за начинаещи

Боке идва от японската дума „boke“ (ボケ), което означава „размазване“ или „замъгляване“, или „boke-aji“ – „качество на размазването“. Боке се произнася „BOH-Kə“ или „BOH-kay“.

Посетете уебсайт или форум за фотография и ще намерите множество дискусии относно приятното боке, което може да се създаде с помощта на предпочитаните от потребителя светлосилни обективи. Суперлативите се редят един след друг: меко, невероятно, изключително, добро, красиво, очарователно, копринено, отлично... но какво точно представлява бокето?

Бокето може да се дефинира като „ефекта на мек разфокусиран фон, който получавате при снимане на обект с помощта на светлосилен обектив при най-голямата диафрагма“. Казано накратко, бокето е приятното или естетическо качество на разфокусирано размазване в снимката.

Въпреки че бокето всъщност е характеристика на снимката, използваният обектив определя формата и размера на видимото боке. Обикновено по-видимо в силно осветени елементи, бокето се влияе от формата на ламелите на диафрагмата на обектива. Обектив с по-кръгли ламели ще придаде по-заоблени и меки орбити на разфокусираните силно осветени елементи. Обектив с диафрагма, която има по-четвъртита форма, ще пресъздаде тази форма в заснетите от него силно осветени елементи.

Как да получите боке във вашите изображения

За да получите боке в изображение, трябва да използвате светлосилен обектив – колкото по-светлосилен, толкова по-добре. Най-добре е да използвате обектив с диафрагма поне f/2,8, като идеални за целта са по-големите диафрагми от f/2, f/1,8, или f/1,4. Много фотографи обичат да използват светлосилни фиксирани обективи, когато искат да получат снимки с видимо боке.

За предпочитане е да снимате с широко отворен обектив, така че е най-добре да използвате режимите на снимане „Приоритет на диафрагмата“ или „Ръчен“. Режим „Ръчен“ ви предоставя възможност да изберете както диафрагмата, така и скоростта на затвора. Режим „Приоритет на диафрагмата“ позволява вие да избирате f-числото (диафрагмата), а фотоапаратът избира подходящата скорост на затвора за експозицията. Можете също да използвате и режима „Гъвкава програма“, чрез който да изберете комбинацията от възможно най-голяма диафрагма/скорост на затвора.

Не се притеснявайте, ако не притежавате много светлосилен обектив. Чрез увеличаване на разстоянието между фона и обекта можете да видите боке в изображения, които са снимани с по-малки диафрагми.

Ако искате да сте по-сигурни, че ще получите видимо боке на снимките, увеличете разстоянието между обекта и фона. Можете да направите това, като намалите разстоянието между фотоапарата и обекта. Колкото по-малка е дълбочината на рязкост или по-далече фонът, толкова по-разфокусиран ще е той. Силно осветени елементи върху фона също ще покажат по-видимо боке. Ако използвате контражур, странична светлина или контра светлина, бокето може да е по-приятно за окото.

Портретите са идеални за боке. Особено портретите в близък план показват бокето много добре. Снимките в близък план и макро изображенията на цветя и други елементи в природата също са широкоразпространени обекти за показване на боке. А група празнични лампички или други силно отразяващи обекти, нарочно снимани извън фокус, се превръщат в размити орбити от пламтяща светлина.

Бокето може да добави мекота към иначе ярко осветена снимка. Тази техника за отделяне на обекта от фона може да ви позволи да използвате не толкова фотогеничен фон. Заради мекото размазване тя помага да се подчертае обектът, вместо да отвлича вниманието от него.

Статията и снимките са предоставени от Джоди Доул, Кристина Курцке, Линдзи Силвърман и Пол Ван Алън