Nikon Imaging | България | Европа

5 лесни указания за фотографската композиция

Може да не осъзнавате това, но всеки път, когато доближите фотоапарата до окото си, вие вземате решения относно композицията. Казано накратко, композицията е начинът, по който избирате да подредите елементите от снимката, която се готвите да направите. За композицията са написани много книги. И макар че е малко вероятно двама души да композират една и съща сцена по един и същ начин, има някои общи принципи, които могат да ви помогнат да направите снимките си по-интересни и привлекателни.

Правилото на третините

Правилото на третините е принцип, който ви помага да покажете обекта си така, че да постигнете най-добър ефект.

Когато гледате през визьора или в LCD дисплея на фотоапарата, си представете координатна мрежа с кръстчета и нули върху сцената. Координатната мрежа разделя изображението на девет квадратчета, които се създават чрез наслагване на четири линии върху онова, което виждате.

Имайте предвид, че някои фотоапарати Nikon дори имат опция на менюто, която ви позволява да включите помощната мрежа във визьора (или на екрана). Тази помощна мрежа ви улеснява при композирането на изображението и не се показва в крайната снимка.

Обърнете внимание къде се пресичат четирите линии. Правилото на третините предполага, че тези пресечни точки са най-добрите места, на които да разположите най-важните елементи от композицията. Като направите това, най-общо ще получите по-силно въздействащо и интересно изображение.

Обектът не е задължително да се намира точно върху пресечна точка (известна още като „силова точка“). Достатъчно е той да е близо до такава точка, за да бъде изображението ви динамично и добре композирано. Изпробвайте няколко различни композиции, за да откриете онази, която ви харесва най-много.

Същата тази помощна мрежа може да ви помогне да поддържате изправени нивото на хоризонта и вертикалните елементи в снимката.

© Даян Бъркенфелд

D4, обектив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/1600s, f/4, ISO 200, централно претеглено измерване, приоритет на диафрагмата.

Тук можете да видите наслагването на координатната мрежа върху изображението на две инки рибарки: главите им са разположени в пресечната точка на линиите съгласно правилото на третините.

© Даян Бъркенфелд

D4, обектив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/1600s, f/4, ISO 200, централно претеглено измерване, приоритет на диафрагмата.

Това изображение на двете инки рибарки в зоологическата градина е пример за правилото на третините.

© Даян Бъркенфелд

D4, обектив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800s, f/4, ISO 200, централно претеглено измерване, приоритет на диафрагмата.

Тук можете да видите помощната мрежа, която показва разполагането на обекта съгласно правилото на третините.

© Даян Бъркенфелд

D4, обектив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800s, f/4, ISO 200, централно претеглено измерване, приоритет на диафрагмата.

Това изображение на седящ в тревата жираф в зоологическата градина е чудесен пример за правилото на третините, благодарение на което е създадена приятна композиция.

Къде да разположите линията на хоризонта в композицията си

Повечето снимки изглеждат по-добре, ако хоризонтът е разположен над или под средата на кадъра (не точно по средата на изображението). Изключение прави снимането на отражение. В този случай разполагането на хоризонта по средата може да се окаже подходящо, тъй като създава еднакви елементи в горната и долната част на изображението – сцената отгоре и отражението под нея.

© Даян Бъркенфелд

D100, обектив AF VR Zoom-NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6D ED, 1/5s, f/22 ISO 200, точково измерване, ръчен.

Когато снимате пейзаж, разположете хоризонта по-близо до горния край или (както е в този случай) до долния край на кадъра.

© Даян Бъркенфелд

D4, обектив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800s, f/4, ISO 200, централно претеглено измерване, приоритет на диафрагмата.

Обикновено бихте поставили линията на хоризонта по-близо до горния или долния край, не точно по средата на кадъра. Когато обаче снимате обекти и техните отражения, можете да нарушите това правило.

Възползвайте се от кадъра

Когато снимате хора и животни, най-добре е те да гледат в кадъра. Ако на снимката има действие, оставете повече място отстрани на кадъра, накъдето е насочено действието. Това изглежда по-естествено и придава на зрителя усещането за движение и разказ на снимката. Разположете обекта така, че най-откритото пространство в изображението да е в посоката, към която гледа.

© Даян Бъркенфелд

D4, обектив AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/640s, f/4, ISO 200, централно претеглено измерване, приоритет на диафрагмата.

© Даян Бъркенфелд

На това изображение на черен лебед, плуващ по повърхността на водата, птицата е центрирана и композицията не е много интересна.

© Даян Бъркенфелд

Чрез изрязване на изображението, можем да изместим обекта към горния десен край на кадъра за създаване на по-интересна композиция.

В крайното изображение обектът направлява погледа на зрителя през кадъра в резултат на приложеното правило за оставяне на повече празно пространство пред обекта. © Даян Бъркенфелд

Водещи линии

При снимането на сгради или други строго линейни обекти композирайте изображението така, че архитектурните елементи да водят погледа на зрителя през снимката. Тези „водещи линии“ могат да бъдат главните обекти в изображението или могат да се използват, за да отведат зрителя до конкретна част на снимката – важна точка за фокусиране.

Извивките също допринасят за създаването на интересни композиции. Те служат за преместване на погледа на зрителя до различни части на изображението. Извивките могат да са главният обект или (както при водещите линии) могат да бъдат средство за подчертаване на фокусираните елементи.

© Даян Бъркенфелд

D100, обектив AF-S VR Zoom-NIKKOR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED, 1/60s, f/4, ISO 200, централно претеглено измерване, програмен.

Това изображение е пример за това как извитите линии на даден обект могат да водят погледа на зрителя из кадъра, докато ги следва.

© Даян Бъркенфелд

D100, обектив AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/90s, f/5, ISO 320, матрично измерване, програмен.

Това изображение има силно изразени водещи линии, които направляват погледа на зрителя от дясно на изображението наляво към дъното на коридора.

Шарки и текстури

Обекти с повтарящи се шарки могат също да допринесат за създаването на интересни снимки. Шарките, които се срещат в природата, или такива, създадени от човека, могат да придадат на изображението силна композиция. Потърсете из елементите на дадена сцена такива шарки. Може например да видите пълна щайга с ябълки и да не им обърнете особено внимание, но със стегната композиция само на плода ще създадете повтаряща се шарка от цвят и форма. Потърсете също и отклонения в шарките. Какво ще стане, ако всички ябълки в щайгата са червени, но някой постави една жълта ябълка в нея? Сега имате изображение с повтаряща се шарка, която е нарушена (жълтата ябълка), което създава силна точка за фокусиране.

Текстурите също могат да работят във ваша полза. Приближете се чрез увеличение или с помощта на макро обектив. При снимане на шарки или текстури няма нужда да заснемате целия обект. Текстурите могат да са меки, като перата на птица, или резки, като олющена боя или текстура на дървесина.

Ръждивата и олющена боя по тази рибарска лодка е подходяща за изследване на текстурата. Ярката слънчева светлина, падаща върху лодката, разкрива множеството пластове от олющена боя и ръжда на текстурата.

© Даян Бъркенфелд

D3X, обектив AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR, 1/200s, f/7,1, ISO 160, матрично измерване, програмен.

Гледайте внимателно

Повечето хора не мислят за композицията, когато гледат снимки, но разбират кога една снимка е приятна за гледане, дори да не могат да кажат точно защо. За да подобрите уменията си за композиране, отделете време да разгледате снимки, направени от хора, от чиято работа се възхищавате. Обърнете внимание на начина, по който са разположили обектите в кадъра. Вижте какъв фон са избрали. Какво е включено в изображението и какво вероятно е останало извън него? Сега разгледайте някои от собствените си снимки и се запитайте как е можело да направите по-добре снимката чрез промяна на композицията.

Тези указания са само отправната точка, от която да започнете. Не забравяйте, че всяко правило има изключения. Не се страхувайте да излезете извън рамките, ако това ще помогне да стане по-добра снимка.


Основната статия и снимките са предоставени от Даян Бъркенфелд.